*Съдържанието в тази статия е спонсорирано от Skapto.

Днес човек е по-склонен да повярва в един бранд, ако брандът има по-голяма цел. Бизнес, който иска да подобрява чрез продукта или услугата си, автоматично увлича хора около каузата си. Асоциацията на професионалистите по корпоративно гражданство (ACCP) посочва, че корпоративната социална отговорност (КСО) е изминала дълъг път - от нещо хубаво, което можеш да свършиш, до необходимост за успешен бизнес.

Снимка с бургера за кампанията през юли 2021 г. - свързана с изборите. Вместо пълнеж, бургерът има шрифт, с който пише Не мога да избера.
Бургерът през юли 2021 г. Кампания, свързана с изборите и правото да се гласува. Снимка: Скапто.

Корпоративна ли е КСО?

Какво може да направи един малък или среден бизнес, ако иска да поеме някаква отговорност към обществото, от което идват клиентите му? Заради присъствието на думата “корпоративна” в КСО, има опасност терминът да звучи “мръсно”. Нещо, което големите корпорации използват, за да си създадат по-добро обществено име и да понасят по-малко негативи за вредите, които евентуално нанасят с бизнеса или действията си. Често срещано е една корпорация да извършва дейности, свързани с КСО. Това не значи, че няма място за КСО във философията на малкия и среден бизнес. Истината е, че много малки и средни компании помагат под различна форма на хората в населеното място, в което оперират. И въпреки размерите и възможностите на корпорациите, като че ли по-често действията на по-малките компании водят до устойчива промяна, защото са постоянни, насочени към една кауза и с дългосрочна стратегия. Оказват реално влияние върху местното население.

През 2019 г., още преди пандемията да завладее света, ресторанти в София масово се обединиха в опит да намалят пластмасата, която използват. Едно от първите неща, които бяха направени, бе смяната на универсалните пластмасови сламки със сламки от паста. Този пример за колективно усилие от малките и средни бизнеси показва, че бизнесът може да допринесе за позитивна промяна в живота и в мисленето на хората.

Други компании, като софтуерната Melon, например, също инвестират средства и време в поемането на социална отговорност. През 2019 г. те подкрепят проекта ParaKids и даряват специализирано оборудване, което да помогне на деца с увреждания да участват в спортни дейности на открито. Други подкрепени инициативи са ИТ клуб за деца във Велико Търново, училище за изкуства за деца в неравностойно положение в с. Русаля, образователни програми и курсове за деца “Технократи” и финансиране на програми за обучение на деца към училищна академия “Телерик”. 


Какво мога да направя аз?

Ако сте собственик на бизнес или работите някъде, възможностите са безкрайни. Пример за локален бизнес, който е поел социална отговорност, е Skapto. Веригата пуска нов бургер всеки месец и го обвързва със социална кауза. Представянето на бургера на месеца винаги включва информация за идеята, която подкрепя заведението. Начинът, по който те помагат, е като даряват 10% от стойността на продажбата на всеки бургер на месеца. 

Снимка на бял фон на бургера за октомври - The Goat, сготвен заедно с Жлъч.
Бургерът през октомври 2021 г. Снимка: Скапто.

През октомври 10% от всеки бургер THE GOAT отиват при “1% Промяна”, в подкрепа на изграждане на площадка със специализирана люлка за количка за деца с увреждания. Люлката ще се изгради в Северен парк в столицата. В момента в парка няма съоръжения за деца с двигателни затруднения. Каузата цели интегрирането на децата с увреждания в играта и комуникацията на останалите деца, които посещават парка. Общата сума, която се събира, е 18 620 лв. и включва специализирана люлка за инвалидна количка, ограда, доставка и монтаж на съоръжението. Октомврийската кампания включва и 516 лв. за дългосрочната кауза на “1% Промяна” в подкрепа на 18-годишния Веселин Стойчев.

Подкрепените от Skapto кампании през последните месеци включват набиране на средства за Елена Минкова - Ели - 12-годишно момиче с детска церебрална парализа и епилепсия; център за деца с увреден слух “Яника”; фондация “За нашите деца”; както и месечен бургер с кампания “Не мога да избера”, която насърчава хората да се възползват от правото си на глас по време на изборите през юли тази година. 

“Ако избереш да не избираш, ще ти донесем каквото ние решим. Може да ти хареса, или не. Точно както би се случило, ако не избереш за кого да гласуваш тази неделя. Затова, на 11.07 #choosetovote”, гласи текстът на юлската месечна инициатива на Skapto.

Следващият Skapto бургер на месеца ще е в подкрепа на инициативата на алумни асоциацията на Американския университет в България. Тяхната кампания е за събиране на средства за стипендии и финансова помощ за висшето учебно заведение.

Снимка на бял фон на бургера през април 2021 г.
Бургерът през април 2021 г. Снимка: Скапто.
Снимка на бял фон на бургера през юни 2021 г.
Бургерът през юни 2021 г.. Снимка: Скапто.
Снимка на бял фон на бургера през август 2021 г.
Бургерът през август 2021 г. Снимка: Скапто.

Попитахме екипа на Skapto:

Защо подкрепяте такива каузи? Ще продължите ли да развивате Вашата форма на КСО?

Ще продължим да участваме активно в каузи в бъдеще, защото смятаме, че имаме тази отговорност. Не се смятаме само за ресторантьорска верига, а за активен в гражданската общност бизнес с ясно изразени позиции по актуални проблеми.

Каква сума общо сте дарили до момента?

Не сме сигурни колко пари сме дарили досега. Мислим, че са над 15 000 лв.

Снимка на бургерът през септември - A burger by any other name - разположен в чиния и без питка бриош. Разработен с Живкото.
Бургерът през септември 2021 г. Снимка: Скапто.

Skapto - “честни” бургери и бири

Мисията на Skapto e да създаде “място в града без излишна претенциозност, без излишности, като цяло. Място, на което хората да се чувстват повече себе си”. В общо шестте им локации (пет в столицата и една в Пловдив) ще откриете “честни” бургери, както те ги наричат, от прясна, никога замразена, кайма от 100% телешко месо; домашно приготвени хлебчета, сосове и подправки; картофи, нарязани на ръка и специална селекция от бири. А за да вземете безплатен бургер на рождения си ден, просто трябва да се абонирате за бюлетина им. Това е Skapto - място за бургери, бири и приятели.


Историята на КСО

Всичко започва през 40-те години на миналия век, когато Хауърд Боуен, американски икономист, създава идеята за корпоративната социална отговорност като свързва отговорността на корпорациите към обществото. Боуен пише и книга по темата - “Социалните отговорности на бизнесмена”.

КСО придобива истинска значимост и завладява САЩ няколко десетилетия по-късно - през 70-те, когато Комитетът за икономическо развитие въвежда официално концепцията за “социален договор” между бизнеса и обществото (1971 г.). Този договор се основава на идеята, че компаниите функционират заради съгласието на обществото. Затова бизнесът има задължение да служи градивно на нуждите на обществото. Днес тази връзка често се нарича “лиценз за опериране” и означава един бизнес да допринася към обществото повече, отколкото просто да продава продукт или услуга.

В официално съобщение на Европейската комисия (ЕК) от март 2006 г. на тема “Прилагане на партньорство за растеж и работни места: да направим Европа пример за подражание за прилагане на КСО” е дадено следното обяснение за термина КСО:  “концепция, при която компаниите интегрират на доброволна основа дейността си по опазване на околната среда и социалните си инициативи в своите бизнес стратегии и във взаимодействие с всички заинтересовани лица”.

Голяма част от инфографиките по темата, които се опитват да представят значението на КСО нагледно, включват понятия като етика, искреност, ресурси, цели, дългосрочен план, отговорност, устойчивост и пазар. Бизнеси, които поемат така наречената КСО, могат да спечелят нови клиенти и да развият допълнителна платформа, която да предизвиква интерес към бранда. Наличието на КСО в бизнес стратегията на дадена компания може да помогне на хората да приемат дадения бизнес като фактор за положителна промяна в местното (и не само) общество.

Син фон и снимка на бургер; вляво и вдясно са нарисуваните крила от логото на Скапто. Отдолу на английски се призовава да се подкрепя местния бизнес.
Илюстрация в подкрепа на местния бизнес. Източник: Скапто.